Bersama Mengejar Malam Al-Qadr

Ramadhan beberapa hari sahaja lagi. Seperti tahun-tahun kebiasaannya, penghujung Ramadhan ini kebiasaanya disurami dengan kegilaan membuat persiapan menyambut hari raya. Masjid yang awalnya penuh melimpah ruah dulunya, kini bagaikan “bocor” kerana hanya meninggalkan sisa. Jemaah yang melimpah-limpah terus melimpah keluar sehingga tidak datang-datang lagi.

Kemeriahan dihujung Ramadhan ini turut di”matikan” dengan lagu-lagu raya yang dimainkan dicorong radio dan televisyen. Bahkan ada yang beria-beria menghantar sms mengucapkan “Selamat Hari Raya” difasa-fasa terakhir Ramadhan ini. Agak sukar untuk saya membalasnya kerana “mood” Syawal masih belum berada dihati. Walaupun ada sekeping dua kad raya dikirimkan, tetapi untuk menghantar sms hari raya agak janggal rasanya.

Namun begitu disaat ramai yang lalai ini masih ramai sahabat-sahabat yang tidak lupa untuk terus berpesan berkenaan malam al-qadr. Samaada peringatan yang diberikan melalui sms ataupun facebook, ianya tetap memberikan manfaat kepada seluruh kaum muslimin yang berpuasa.

Kepada teman-teman, marilah sama-sama kita mengejar malam al-qadr. Gunakanlah baki-baki terakhir Ramadhan ini untuk kita mengintai malam al-qadr ini. Laksanakanlah sekadar termampu, mudah-mudahan amalan di malam hari yang dilaksanakan ini mampu untuk diteruskan pada bulan-bulan mendatang. Mudah-mudahan amalan yang dilakukan secara berkualiti di bulan Ramadhan mampu diteruskan sehingga penghujung akhir hayat kita. Amin

“Ya Allah, Berikanlah kekuatan kepada kami untuk menghidupkan malam-malam Ramadhan”

This entry was posted in Dakwah. Bookmark the permalink.

Tinggalkan Jawapan

Masukkan butiran anda dibawah atau klik ikon untuk log masuk akaun:

WordPress.com Logo

Anda sedang menulis komen melalui akaun WordPress.com anda. Log Out / Tukar )

Twitter picture

Anda sedang menulis komen melalui akaun Twitter anda. Log Out / Tukar )

Facebook photo

Anda sedang menulis komen melalui akaun Facebook anda. Log Out / Tukar )

Google+ photo

Anda sedang menulis komen melalui akaun Google+ anda. Log Out / Tukar )

Connecting to %s